سفارش تبلیغ
صبا ویژن

10ثانیه

صفحه خانگی پارسی یار درباره

تاریخچه فراماسونری .

بعد از نیمه دوم قرن یازدهم میلادی بازرگانان و صنعتگران شهرهای ایلتالیا برای خود اتحادیه هایی تشکیل داده بودند که یکی از آنها معماران یا ماسون ها بودند و چون کلیساها را می ساختند در نظر مردم بسیار محترم و مهم بودند.
معماران برای این که به اعتبار خود بیفزایند آموختن آن را به دیگران ممنوع کرده بودند و رمز و راز آن را برای خود حفظ می کردند
آن زمان شهرها توسط فئودالها اداره می شد و چون این فئودالها از گروهها و مردم آزادی را سلب کرده بودند اصناف تصمیم به مبارزه علیه آنان گرفتند و سرانجام پیروز شدند.
لذا پس از آن هر گروهی از کلمه آزاد در دنبال نام خود استفاده می کرد و بدین ترتیب از سال 1093میلادی اتحادیه فراماسون شکل گرفت.
بنایان آزاد یا فراماسونها برای آموزش و حفظ اسرار و حفظ مزایای شغلیشان کلاسهایی را تشکیل میدادند که جنله سیاسی نداشتند و در یک مکان مشخص هم نبودنداما در اواسط قرن شانزدهم میلادی مکان ویژه ای را برای این کار در نظر گرفتند و آن را لژ نامیدند در لژها اساتید بر اساس عقیده مذهبی و برای ساخت کلیسا فن کار را به شاگردان بخصوصی آموزش می دادند.
نخستین لژها در آلمان تاسیس شد و تاثیر زیادی در تاسیس لژهای انگلیس داشت.
تاریخ فراماسونری به مفهوم جدید را باید از ابتدای قرن 18 یعنی سال 1717 در لندن دانست.
  لژ بزرگ که از ادغام لژهای لندن-اسکاتلند و ایرلند در سال 1725 به وجود آمد و مرتمنامه مشترکی منتشر کرد و از آن پس سازمانهای فراماسونری به تدریج در جهان گسترش یافت.
در خود انگلستان در آن زمان بالغ بر 1600 لژ بوجود آمده بود.
اما علت تغییر شکل فراماسونری این بود که در اروپای قرن شانزدهم شهرسازی به پایان رسید و کار بنایان آزاد از رونق افتاد همچنین اشرافی که به هندسه و معماری علاقه داشتند به محفلهای فراماسونی وارد شدند و پس از مدتی این محافل جنبه علمی خود را از دست دادند و با وجود اعیان و اشراف به بحثهای سیاسی و سایر مباحث کشیده شدند و به صورت شناخته شده امروزی در آمدند به گونه ای که باثیر زیادی روی سیاست و سرنوست کشورها داشتند.
اما به نظر می رسد امروز دیگر فقط یک نام و یا کابوس از آنها باقی باشد.